Richard L. Brandt kertoo Amazon-kirjakaupan perustajasta, mutta tässä ei ole kyse pelkästä menestyksen ihannoinnista vaan myös kritiikkiä löytyy: Klik - Jeff Bezos ja Amazon.comin tarina (Talentum, 2012; käännös Mauri Laukkanen; ISBN 978-952-14-1875-4).
Mitenkään massiivinen tämä teos ei ole, sivuja on vain 206. Brandt tuntuu aika ajoin menevän pikakelauksella eteenpäin, mutta kovin paljon tämä ei haittaa sillä olennaiset asiat Bezosin elämäntarinassa ja Amazon-yhtiön syntymisessä käydään selkeästi läpi.
Samalla kirja kertoo kirjojen verkkokaupan mullistumisesta 1990-luvun lopussa ja yleensäkin verkkoliiketoiminnan läpimurrosta. Amazon-yhtiö kasvoi nopeasti ja ajautui kasvun myötä myös ongelmiin IT-kuplan puhjettua 2000-luvun alussa. Mutta tervehdyttäminen onnistui ja Amazon pystyi jatkamaan kehittymistään yhä uusille markkinoille.
Amazon-yhtiö kuvasti perustajansa luonteenpiirteitä, tiettyä insinöörimäistä suhtautumista, puhumattakaan kustannustietoisuudesta:
Yrityksenä Amazon oli aidosti todella nuuka operaatio. Kaikki tulostus ja kopiointi käytiin tekemässä muutaman korttelin päässä olevassa Print Martin liikkeessä. Kokoukset pidettiin läheisessä kahvilassa, joka, ironista kyllä, sijaitsi Barnes & Noblen kirjakaupassa.
Ja kun kirjoja alkoi mennä kaupaksi, kasvukivut olivat välillä konkreettisia, fyysisestikin:
Bezos oli myös unohtanut tilata pakkauspöytiä, joten lopulta ihmiset paketoivat kirjoja polvillaan betonilattialla. Hän kertoi puheessaan Lake Forest Collegessa, että oltuaan juuri tuntitolkulla polvillaan kirjoja pakkaamassa hän oli sanonut eräälle työntekijöistä, että pitäisi hankkia polvisuojuksia. Kyseinen kollega, Nicholas Lovejoy, "katsoi minua kuin friikkiä" ja ehdotti itsestään selvää ratkaisua: osta pari pöytää. "Se tuntui silloin loistavimmalta koskaan kuulemaltani idealta!" Bezos muisteli nauraen. ”Lopulta Bezos meni Home Depotin myymälään ja "törsäsi" muutamaan pöytään.
Tietotekniikasta kiinnostuneille kirjassa on paljon mielenkiintoisia yksityiskohtia siitä, miten Amazon aloitti taipaleensa "autotallifirmasta" mutta pystyi kuitenkin - kasvukipuja toki kohdaten - skaalautumaan miljoonien kirjojen ja asiakkaiden kokoluokkaan.
Eikä tässä vielä kaikki. Amazon-yhtiössä keksittiin monia liiketoimintatapoja joita muut netissä sittemmin kauppaa tehneet yhtiöt ovat käyttäneet hyväkseen, Apple mukaan lukien.
Ja vaikka Amazon tuntuu nykyisin jäävän Applen ja Googlen taustalle kun puhutaan nettibisneksestä, ei Amazonia kannata aliarvioida, sen verran tiukasti se fokusoituu tekemiseensä ja pitää kulut kurissa. Puhumattakaan siitä, että yhtiö on kyennyt myös keksimään uusia tuotteita joilla kasvattaa liiketoimintaa.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti