tiistai 8. lokakuuta 2013

Jarkko Rantanen: Vaikuta tunteisiin! - lisää voimaa tekemiseen

Jarkko Rantanen on kirjoittanut suositun johtamiskirjan josta tätä kirjoittaessa oli Helmetissä 70 varausta: Vaikuta tunteisiin! - lisää voimaa tekemiseen (Talentum, 2013; ISBN 978-952-14-1960-7). Eikä teos ollenkaan huono ole, vaikkakin pelottaa ajatella miten tämän kirjan oppeja saattaisi soveltaa joku yrityksen huippujohtaja viimeisen päälle viritetyllä narsistisella toimintatarmollaan.



Luin Rantasen aiemman kirjan, joka ei ihan huono ollut. Tämä kirja on melko lailla luettelomainen, ja muiden teosten referaattinakin sitä voisi pitää, mutta kyllä Rantasella on omaakin sanottavaa, ja tiivistämisen kykyä. Jo se että tunteille annetaan nimiä ja niistä puhutaan on itsessään mainio juttu.



Rantanen tiivistää reseptimäisellä tavalla ihmisen motivaatiotekijät seitsemään asiaan: kiinnostus, ymmärrys, arvostus, reiluus, hallinta, edistyminen ja mielekkyys.



Näin Rantanen pohtii työn merkityksellisyyden kokemusta:

Merkityksellisyyden tunne on tärkeä, mutta monesti aikamoisen vaikea asia. Se on yksi niistä teemoista, joista on helppo puhua mutta jonka toteuttaminen voi olla yllättävän vaikeaa. On selvää, että ihmiset motivoituvat parhaiten, kun kokevat, että se mitä he tekevät, on merkityksellistä. Mutta miten merkityksellisyyttä lisätään? [...] [V]ain merkitykselliset tavoitteet luovat sisäsyntyistä innostusta ja muita positiivisia tunteita. Minkälaisia tunteita herättävät sellaiset tavoitteet kuin kustannussäästöt, tehostaminen tai myynnin kasvattaminen? Antavatko ne sinulle hyvän syyn ponkaista joka aamu sängystä riemusta kiljaisten töihin? Meidän useimpien kohdalla vastaus on varmaankin "ei". Työ merkitys pitää kaivaa esiin muilla keinoin.


Tässä yhteydessä tuli mieleen Markku Kuisman kirja Yksinkertaisuuden ylistys, jossa hän ihmettelee sitä järjettömyyttä mitä organisaatioissa ja erityisesti niiden johdossa tapahtuu. Auttaisiko Rantasen kirja löytämään järjellisempiä tapoja toimia? Enpä usko, enemmänkin tämä kirja on reseptiopas siihen miten tekemiseen saisi yhä enemmän kierroksia. Mutta onko kierroksilla väliä jos laiva on menossa päin jäävuorta?

Ei kommentteja: