Lawrence Block laittaa osa-aikaisen murtovarkaan Bernie Rhodenbarrin todelliseen kiipeliin, kun hänet lavastetaan syylliseksi useaan murhaan: The burglar who painted like Mondrian (No Exit Press, 1993; ISBN 0-948353-63-5).
Kuten kirjan otsikosta voi päätellä, tällä kertaa Bernie joutuu selvittelemään taideteosten arvoituksia, ja jännäri sisältää pienen oppimäärän maalaustaiteen historiaa, erityisesti Mondrianin teosten paikoitellen yksityiskohtaista pohdintaa, siitä näkökulmasta mikä erottaa oikean teoksen väärennöksestä ja miten helppoa olisi väärentää Mondrianin abstrakti teos (ei helppoa ollenkaan).
Tarinassa on käänteitä mukavasti, ei liikaa eikä liian vähän, juuri sen verran että lukija pysyy vireessä ja tarina tuoreena. Block jälleen kerran osoittaa kirjoittajan taitonsa.
It's not that used bookstore owner and part-time burglar Bernie Rhodenbarr believes the less legal of his two professions is particularly ethical. (It is, however, a rush, and he is very good at it.) He just thinks it's unfair to face a prison term for his legitimate activities. After appraising the worth of a rich man's library -- conveniently leaving his fingerprints everywhere in the process -- Bernie finds he's the cops' prime suspect when his client is murdered.
Someone has framed Bernie Rhodenbarr better than they do it at the Whitney. And if he wants to get out of this corner he's been masterfully painted into, he'll have to get to the bottom of a rather artful -- if multiply murderous -- scam.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti