Eilen oli Nokian yhtiökokous. Tapahtumia ruoditaan tänään lehdissä tyyliin "Nokian johtoa grillattiin yhtiökokouksessa". Ja tänä keväänä Nokia on herättänyt spontaaneja keskusteluja siellä täällä, kahvitauoilla ja muutenkin, varsinkin kun säästä ei viitsi alkaa juttelemaan.
Kännykän elinkaari on ohittanut huippunsa, se on selvää. Kännykkä on muuttunut bulkkituotteeksi. Tarkoitan tässä kännykkää sellaisena kuin se aikoinaan nähtiin: mobiilina puhelimena.
Se taas on avoin kysymys, mitä seuraa kännykän, kameran ja tietokoneen yhdistelystä. Näyttää kyllä vahvasti siltä, että Apple on oivaltanut asian iPhonella ja iPadillä, ja muut sen kuin kopioivat. Mitä Nokia on visioinut, ei ole ollut sellaista joka ainakaan itseäni erityisesti kiinnostaisi.
Mutta mitä sitten Nokian pitäisi tehdä? Ilmiselvää on, että Nokian pieni asema Yhdysvalloissa tekee hallaa paitsi imagolle myös kyvylle hyödyntää sikäläistä kekseliäisyyttä ja tuotteliaisuutta.
Kun puhelimet eivät ole suosittuja, ei Nokian "ekosysteemiin" (eli Nokian tuotteiden ja palvelujen ympärille) myöskään ole kiinnostusta panostaa. Ja niinpä Apple, Google ja muut vievät kermat päältä, ja sen kuin lisäävät liikemomenttia toimintaansa.
Onko Nokialle jo liian myöhäistä? Tuskin. Mutta melkoisesti pitää petrata, jotta kiinnostus Nokian tuotteisiin ja palveluihin herää tosissaan.
Nokialla on isona yhtiönä kyky pitkäjänteiseen satsaukseen, mutta onko sillä kykyä pitää kiinni satsauksistaan? Tuntuu siltä, että Nokia kääntää kurssiaan vähän liiankin tiheään eikä strategisista linjauksista tule valmista. Tuuliviirin toimintaa. Ja painolastina on myös kyvyttömyys nähdä, miten käyttäjät suhtautuvat tuotteisiin - juuri se missä Apple on niin hyvä.
Apple hio tuote- ja palvelukonseptejaan sekä niihin liittyviä kumppanuuksia vuosikausia ennen kuin lanseeraa - ja Apple tuo markkinoille valmiin konseptin, jotakin uutta ja erinomaista. Apple on myös valmiiksi miettinyt, miten mennään lanseerauksesta eteenpäin, monen vuoden päähän. Esimerkiksi iPhonen osalta Applen kehuma monen vuoden etumatka kilpailijoihin näyttää pitävän paikkansa, sillä vieläkään markkinoilla ei ole varteenotettavaa kilpailijaa, kolmen vuoden jälkeen.
Tietysti voi ajatella, että Nokia myy 50 euron kännyköitä paljon enemmän kuin Apple 500 euron. Mutta Apple tahkoaa voittoa. Nokia niukin naukin pysyy leivässä.
in the northern hemisphere
4 tuntia sitten
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti