Pirjo Tuomi pohtii osaamisen merkitystä kirjastojen palvelutyössä teoksessa Kirjojen keskellä - kirjastonhoitaja kaunokirjallisuuden asiantuntijana (Avain, 2011; 978-951-692-905-0). Asiakkaat haluavat hyvää luettavaa, ja kirjastonhoitaja on paras kaunokirjallisuuden suosittelija, mutta miten asiakkaiden kysymyksiin pystyy vastaamaan?
Tuomi lähtee kirjassaan liikkeelle kirjastonhoitajien ammatit-identiteetistä ja ammattitaidosta, siis siitä osaamisesta ja asiantuntijuudesta jota kirjastoista löytyy ja jota kirjastoilta odotetaan. Pääpaino on kaunokirjallisuuden ymmärryksessä, mutta samalla sivutaan muitakin teemoja.
Erityisesti aineistonvalinta ja kirjavinkkaus ovat aiheita, joissa tarvitaan sekä selkeää näkemystä kaunokirjallisuudesta kokonaisuutena - esimerkiksi eri genreistä ja kirjojen keskinäisistä suhteista toisiinsa - että käytännön tietoa kirjoista, siis kaunokirjallisuuden lukemista itse.
Kirja on selvästi suunnattu kirjastonhoitajien professiolle, mutta kiinnostavan väläyksen se tarjoaa myös palvelujen käyttäjälle.
Kirjasta löytyy esimerkkejä kirjastonhoitajille esitetyistä kysymyksistä kun asiakas haluaa löytää itselleen luettavaa tai tietää mikä kirja on kyseessä: "Minun pitäisi viedä vaimolle jotain naisten hömppää!" "Voisitko suositella jotain hyvää klassikkoa?" "Missä teoksessa on Dostojevskin Suurinkvisiittori?" "Missä kirjassa oli viulua soittava mies, joka menetti kuulonsa?" "Oliko se Twain oikeasti jokilaivan kapteeni?"
Pitäisi varmaan kysellä enemmän!
47 Autopaikat ovat paljon metroa suurempi investointi
11 tuntia sitten
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti