Katleena Kortesuo on kirjoittanut hyödyllisen kirjan asiantuntijoille ja miksei johtajillekin: Tee itsestäsi brändi - asiantuntijaviestintä livenä ja verkossa (Docendo, 2011). Ja mikä mainiointa, kirja on ytimekäs, hauska ja lyhyt.
Kirja jakautuu ikään kuin kahteen osaan, kuten sen nimikin, brändin rakentamiseen ja viestintään. Nämä asiat kyllä kietoutuvat toisiinsa, mutta oikeastaan tässä on kaksi kirjaa samoissa kansissa, ja brändin luominen jää jonkin verran alakynteen. Ja tämä on mielestäni hyvä, en olisi jaksanut siitä asiasta lukea juurikaan enempää.
Brändi-aiheessa Kortesuo kertoo maailmasta, jossa jokainen asiantuntija on ikään kuin yrittäjä joka kilpailee kaikkien muiden asiantuntijoiden kanssa markkinaosuuksista ja omasta lokerosta markkinoilla: "Jos elät vain osaamisestasi, asiakkaiden tarpeet voivat muuttua, eikä osaamisella enää tee mitään. Etsi sen sijaan ongelma, jonka pystyt korjaamaan tai jota pystyt lievittämään. Tarvittaessa voit muuntaa ja kehittää omaa osaamistasi siihen suuntaan, johon ongelma tuntuu muuntuvan."
Asiantuntijalle brändillä on merkitystä, koska nykymaailmassa yhä useammalla on mahdollisuus päästä huippuasiantuntijaksi: "Kuka tahansa osaava asiantuntija voi tulla kuulluksi ja huomatuksi, kunhan osaa viestiä selkeästi, persoonallisesti ja tehokkaasti — ja osaa valita oikeat kanavat. Ne taas ovat opeteltavissa olevia taitoja, toisin kuin sukujuuret, perintö tai suhteet."
Kortesuo antaa paljon hyödyllisiä vinkkejä verkossa viestintään, esimerkiksi Twitterfeedin. Tosin kirjassa on mainittu on palvelu tai pari, joiden toiminta on jo lakannut tai lakkaamassa - kehitys kehittyy.
Kirjan paras anti liittyy viestintään, niin esiintymiseen kuin tekstien tuottamiseen. Yksi lapsus silmiini osui, väite että pikalukemisella voi hahmottaa tekstin puolikkaina sivuina tai aukeamina – pikalukeminen kun on huuhaata. Toinen asia sitten on tekstin selailu, jota voi harrastaa ihan ilman osallistumista maksullisille pikalukukursseille.
Kortesuo inhoaa dioja, ja aiheesta, mutta antaa tästä huolimatta oivia ohjeita tilanteisiin joissa on jostain syystä kalvoja käytettävä. Mutta päähuomio pitää laittaa asian suusanalliseen esittämiseen: "Parhaissa presentaatioissa teksti tulee puhujan suusta, ei dioilta. Diaesityksen ei edes tarvitse toimia yksinään, vaan se on vain osa esitystä: loppu tulee sinulta."
Kortesuo käsittelee samaan iskevään tyyliin kirjoittamista – kirjoittamista nasevasti ja omaperäisesti. Ja jos kirjoittaminen tai selkeä puhuminen ei onnistu, Kortesuo toteaa: "... unohda ajatus omasta henkilöbrändistä." Eikä kirjoittaminen mitenkään vaikeaa loppujen lopuksi ole. Aloittaa voi vaikkapa lukemisella, esimerkiksi "yleistajuisia laatulehtiä, ei-oman alan tietokirjoja sekä kaunokirjallisuutta".
Yhteenveto: Erinomainen kirja, ja sopii myös niille jotka vierastavat brändi-termin yliviljelyä: tämän kirjan pihvi (vegaaneille soijaleike) on oikeasti olemassa.
several storylines
2 tuntia sitten
4 kommenttia:
Kun kerta aiheena oli "itsensä brändäämistä verkossa" niin osoitettakoon sormella vielä kirjoittajan omaan blogiin, joka on myös ilmestynyt sinunkin blogisi linkkilistaan, jos joku ei ole vielä huomannut.
P.S Luin juuri äsken hänen mainion viimeisimmän juttunsa, miten toimitustapa, ymmärrettävä hinnoittelu ja houkutteleva lupaus savat aikaa omakohtaisen ostopäätöksen (tylsässä) taloushallinnon alalla. Tuotteistamisen kikkoja siis.
@Jarno: Kiitos! Unohtui tosiaan tuo linkitys kirjan tekijän blogiin, ja tässä se on ehdottomasti paikallaan. Nettipalveluissa on aika hienoviritteisiä asioita, jotka saavat tekemään ratkaisuja, hintakaan ei välttämättä ratkaise.
Kiitos arvostelusta! Tosi mukava kuulla, että olet pitänyt opuksestani.
Nykyään kirjat vanhenevat todella nopeasti monen sisällön suhteen. Nettipalveluita lopetetaan, uusia tulee tilalle ja tuoreita tutkimuksia ilmestyy jatkuvasti.
Niinpä nykyään olisi ehkä järkevää perustaa jokaiselle kirjalle tiivis verkkosivusto, jossa voisi päivittää vanhentuneita osuuksia.
Sähköinen kirja ratkaisee tämän ongelman, jos jokaisesta opuksesta olisi pikkurahalla saatavissa päivitys aina vuoden välein.
@Katleena: Kieltämättä tuo verkkosivusto voisi olla hyvä asia.
Toisaalta mietityttää kyllä se, missä määrin me alamme nykyään ulkoistaa ajatteluammekin nettiin, eikä pelkästään nippelitiedon hakua.
Kun on nettipalvelu X, josta löytyy toiminnallisuus Y, niin ymmärrämmekö enää mitä oikeastaan teemme - ja mitä muita mahdollisuuksia asian käsittelyyn olisikaan. Esimerkiksi se paljon puhuttu kommunikointi kasvokkain ihmiseltä ihmiselle.
Kirja on siinä mielessä kätevä, että se - ainakin nykyisessä inkarnaatiossaan - aktivoi ajattelua eikä saa käyttäjäänsä passiivisesti noudattamaan edeltä ohjelmoituja toimintamalleja.
Lähetä kommentti