Heikki Karjaluoto on kirjoittanut perusteellisen oppaan markkinointiviestinnästä: Digitaalinen markkinointiviestintä - esimerkkejä parhaista käytännöistä yritys- ja kuluttajamarkkinointiin (Docendo, 2010; ISBN 978-951-0-36091-0). Jyväskylän yliopistossa professorina toimiva Karjaluoto hallitsee aiheensa, ja tuo parhaita käytäntöjä esille lukuisten esimerkkien kautta.
Hiukan pisti silmään se, että Google, Coca-Cola ja Nokia tuodaan kirjassa moneen otteeseen esiin markkinointiosaajina, mutta missä piilee Apple, joka elokuussa 2011 saavutti maailman arvokkaimman yrityksen aseman (pörssiarvolla mitattuna)?
Integroidussa markkinointiviestinnässä toimitaan monella tavalla toisin kuin perinteisesti: massaviestinnän sijaan valikoitu viestintä, monologin sijaan dialogi, lähettäjän sijaan aloite on vastaanottajalla ja niin edelleen. Näin se menee!
Karjaluoto tuo esille sen, että monen organisaation ongelma markkinointiviestinnässä on suunnittelemattomuus. Tehdään entisen vuoden budjetin mukaisesti eikä mietitä keinoja eikä tavoitteita: "Tärkein tekijä, joka erottaa hyvät ja huonot markkinointiviestijät, on nimenomaan suunnittelu, ja huonoilla markkinointiviestijöillä sen puute on markkinointiviestinnän tehottomuuden ydin."
Varsinkin nykyisin, kun yhä enemmän toimitaan sosiaalisen median nopearytmisessä ja arvaamattomassa maailmassa, hyvä suunnittelu on kaiken lähtökohta. Siinä sitä on haastetta!
this flipped-upside-down world
19 tuntia sitten
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti