tiistai 17. elokuuta 2010

Nokian johtamiskulttuurista

Lomille lähtiessäni lukaisin Nokian virallisilla sivuilla olleen Anssi Vanjoen kirjoituksen, jossa hän kuvaa asennettaan Nokian kännykkäbisneksen vetäjänä. Tässä lyhyt lainaus: "Yesterday was the first day in my new job. I’m fortunate to say that I must have one of the most exciting jobs in the business. As head of Mobile Solutions, it’s my aim to ensure Nokia stays as the market and intellectual leader in creating the digital world. I’m under no illusions; it’s no small task."

Vanjoen kirjoituksen otsikkona oli "The fightback starts now", ja kovalla asenteella hän tuntuikin lähtevän liikkeelle. Mutta riittääkö asenne, ja ennen kaikkea: onko se oikea?

Vanjoen kirjoitus sai lukuisia kommentteja, muun muassa Ericiltä, joka teki listan asioista jotka pitää laittaa kuntoon: "a) RAM, b) C:, c) GPS has to work, d) S60 browser is trash, e) WRT is not a replacement for an elegant dev env, f) you will need to manage dev relationships!"

Tähän Vanjoki vastasi: "Thanks, Eric – good feedback."

Mikä minua tässä sitten jäi vaivaamaan? (Ja kyllä jäi koska vielä lomilta palattuanikin asia mietityttää.)

Ehkä asian voisi kuvata kysymyksellä "Miten Steve Jobs toimisi?" En usko, että hän kehuisi tehtäväänsä hienoimmista mitä teollisuudenalalla on tarjottavana, tai että hän haluaa pitää yhtiönsä markkina- ja henkisenä johtajana digitaalisen maailman luomisessa. Ihan hyviä ajatuksia nämä ovat, mutta jotenkin en näe että Jobs tuollaisista asioista motivoituisi tai tarinoisi näistä asioista motivaatiotekijöinä.

Minulle tuli mieleen, että Jobs ei ikipäivänä sanoisi mitään tämmöistä. Sen sijaan, hän keskittyy tekemään loistavia tuotteita joita ihmiset haluavat käyttää. Sen verran kun olen Jobsin esiintymisiä seurannut, hän puhuu aina tuotteista, niiden merkityksestä, niiden menestyksestä, niiden mahdollisuuksista. Hän ei puhu oman tehtävänsä hienoudesta tai Applen johtoasemasta, hän puhuu tuotteista.

Miksi Nokia - tai oikeammin Nokian johto - ei puhu tuotteista samalla vakaumuksella ja intohimolla? Olisiko syy siinä, että Nokian johto ei koe ylpeyttä yhtiönsä tuotteista eikä halua että ne ovat parhaita - keskinkertainenkin riittää kunhan logistiikka pelittää ja markkina-asemat pidetään yllä. Mutta pärjätäänkö tällä asenteella enää tulevaisuudessa?

Mitä jos Nokia tekisi tuotteita joista voisi aidosti olla ylpeitä. En tarkoita ylpeitä sillä tyhjänpuhumisen tavalla miten teknologiatuotteita usein hehkutetaan, luetteloimalla teknisiä speksejä, vaan sillä tavalla miten Apple on tuotteistaan ylpeä.

No, voinhan olla täysin väärässäkin, mitä minä Nokiasta tietäisin. Mutta toivottavasti Nokia löytää takaisin alkuperäiseen kulttuuriinsa, nöyrään työasenteeseen ja aitoon ylpeyteen erinomaisista tuotteista.

Ei kommentteja: