Kolikon toinen puoli on sitten se, että "pehmeissä" tieteissä ei puolestaan ymmärretä perustavanlaatuisia tilastotieteen menetelmiä, vaikka näin luulisi olevan. Yle uutisoi tästä hiljattain:
Kasvatustieteisiin on syntynyt niin sanottu kadotettu sukupolvi, joka ei osaa tilastollisia menetelmiä. Jopa perusmenetelmien, kuten kuvioiden ja taulukoiden käyttö on hapuilevaa. Näin jyrähtää tänään tarkastettavassa kasvatustieteen väitöskirjassaan kasvatustieteen lisensiaatti, yhteiskuntatieteiden maisteri Juhani Rautopuro.
Itä-Suomen yliopiston Joensuun kampuksella tarkastettavan väitöskirjan mukaan opiskelijoilla on runsaasti oppimista vaikeuttavia ennakkoluuluoja- ja käsityksiä tilastollisista menetelmistä. Myös opetukseen ja oppimiseen varatut aika-ja henkilömäärät ovat minimaalisia.
Pahimmillaan seurauksena on, ettei opinnäytetöiden ja tutkimusraporttien perusteella selviä, mitkä ovat tutkimuksen tulokset. Tilanne herättää väittelijän mukaan myös kysymyksen, ymmärtääkö tutkija itsekään tekemisiään.
Miten tässä nyt näin pääsi käymään? Varmaankin tarttis tehdä jotakin, mutta mitä?
2 kommenttia:
Maksamaton mainos:
Ostin teekkarina Metsämuurosen paksun selkeän kirjan Tutkimuksen tekemisen perusteet ihmistieteissä. Varmaan aika yleispätevä ja helppo itseopiskeluun. En ole asiantuntija arvioimaan sitä.
Kunnioitettavaa, että joku tekee suomeksi em kaltaisia teoksia. Onhan CSC:kin syyllistynyt joskus matem. oppaiden kirjoittamiseen.
Jos on syntynyt Saksassa ei ole ongelma löytää yliopiston kirjastosta äidinkielellä kirjoja syventävistäkään asioista. Englanti on melkein poikkeus.
Kiitos kirjavinkistä! Näköjään tuo on tarjolla Helmet-järjestelmässä, laitanpa varaukseen...
Lähetä kommentti