Kannattaako tämmöistä epäonnistumisten kavalkadia sitten lukea? Ja mistä oikeastaan kirjassa on kyse?
Pääteemana ovat yritysten ja julkisten organisaatioiden isot IT-hankkeet, erityisesti ERP-järjestelmien käyttöönottoprojektit. ERP siellä, ERP täällä, heikolla järven jäällä. No, kovin runolliseksi kirja ei tee, mutta jotain kevennystä tähän on pakko keksiä.
Kirja on ilmiselvästi CxO Mentor Oy:n markkinointimateriaalia, rivien välissä annetaan ymmärtää että täältä pesee jos joudutte vaikeuksiin. Mutta onko hyvää firman palveluiden markkinointia kertoa, miten huonosti ERP:n kanssa voi käydä? Ehkäpä se on, vaikkakin varoittavien esimerkkien hakeminen tuntuu joskus suorastaan pakkomielteeltä. Voiko varoittelemalla saada asioita muuttumaan?
No, joka tapauksessa kirjan lähdeluettelo on varsin kattava, mitä tulee epäonnistuneista ERP-hankkeista (ja IT-hankkeista ylipäänsä) raportointiin. Siellä on niin VTV kuin Tiirikaisen tuore kirja IT ja parempi bisnes.
Mutta vaikka joskus epäonnistumisista lukeminen voi tuntua helpottavalta, tämän kirjan kohdalla niin ei oikein ole, ennen kuin pääsee sivulle 201 ja voi hiukan hengähtää. Mutta onko kirjan loppupuolen ohjeista sitten apua karikoiden välttämiseen?
No, oikeastaan on, ainakin 15 kohtaa sisältävä "asiakkaan muistilista" on osuva, siinä on hyviä ajatuksia alkaen lähtökohdista - "Varmista, että projektin takana on aito liiketoimintatarve" - homman hoitamiseen - "Älä kiirehdi ja säästä väärissä paikoissa" - ja loppuun saattamiseen - "Tarkista eteneminen jokaisessa tarkistuspisteessä, maksa vain tuloksista". Juuri näin!
Mutta suosittelisinko tätä kirjaa jollekulle? Luultavasti en.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti