torstai 20. tammikuuta 2011

Putki - johda markkinointia ja myyntiä yhdessä

Hyvästä asiasta kannattaa julkaista useampikin kirja, näin voisi ajatella. Pekka Mattilan ja Mika Rautiaisen kirja Putki - johda markkinointia ja myyntiä yhdessä (Talentum, 2010) on samoilla apajilla kuin samalta kustantajalta vuotta aikaisemmin ilmestynyt Markku Vierulan teos Markkinointi, myynti ja viestintä - Suuri integraatiokirja. Onko kirja lukemisen väärtti?

Vierulan käsikirjamainen teos jakaantui teoriaan, käytäntöön ja esimerkkeihin. Mattilan ja Rautiaisen alkusanoissa todetaan, että "moni markkinoinnin opas turvautuu raskassoutuiseen teoretisointiin tai ainutkertaisten luovien menestystarinoiden esittelyyn", mitä voisi ajatella pienenä piikkinä Vierulan suuntaan. Mutta onko teos sitten parempi, ja jos on, niin millä tavalla?

Teoksen ideana on esitellä konsepti, joka auttaa tuomaan potkua markkinoinnin ja myynnin yhteiseen ponnistukseen "ohjata kohderyhmiään onnellisesti putken ahtautumien ja pudotusten läpi kohti jatkuvaa tyytyväistä asiakkuutta". Keskeisenä kohderyhmänä on yritysmarkkinointi ja mutkikkaat palvelu- ja ratkaisualat, siis sellaiset joissa markkinoinnin ja myynnin integraatio on toiminnan perusedellytys.

Kirjoittajat ovat tehneet paljon haastatteluja, joista kerättyjä repliikkejä on siroteltu kirjaan. Monet tuovat tuoreita näkökulmia asiaan, ovatpa jotkut lievässä ristiriidassa kirjoittajien sanoman kanssa.

Kirjassa puhutaan myös järjestelmistä, CRM:stä ja CEM:stä, joilla on suuri merkitys, mutta jotka myös aiheuttavat päänvaivaa monelle organisaatiolle, kun asiakkuudet tuntuvat olevan hakusessa.

Mutta mitä teoksesta jää käteen? Teos tarjoaa melko yksinkertaisen tavan hahmottaa myynnin ja markkinoinnin toimintaa yhteisenä alueena, jossa tarvitaan saumatonta yhteispeliä. Mutta onko kirjasta lukijalle hyötyä, se mietityttää. Ehkä siitä muutama oivallus mieleen jää, vaikka kovin mullistavaa tai uutta näkemystä teos ei mielestäni tarjolle tuo.

Ei kommentteja: