Markku Vierula osaa kirjoittaa, mutta mitä jää lukijalle "rivin alle"? Kyseessä on teos Markkinointi, myynti ja viestintä - Suuri integraatiokirja (Talentum, 2009), jossa rakennetaan siltaa teoriasta käytäntöön uuden, verkostoituneen maailman tarpeisiin. Voi tosin kysyä miten uusi ja verkostoitunut tämä maailma nyt onkaan.
Mutta mennään teokseen. Vierula toteaa: "Kirja haluaa siis tutustuttaa yksittäisen osaajan isompaan markkinoinnilliseen kokonaisuuteen ja siten luoda kytköksiä muihin osaajiin. Se haluaa viitoittaa tietä, kuinka toimia uudessa ympäristössä, ja kuinka käyttää uusia mahdollisuuksia. Integraatiossa on kyse uudenlaiset ketjun luomisesta asiakassuhteiden kehittämiseksi. Ketjun, jossa asiat etenevät läpi kaikkien funktioiden ja jossa kaikki rakentavat toistensa osaamisen päälle."
Teos on käytännönläheinen, käsikirjan tyyppinen, ja siinä on selkeä perusrakenne, joka jakaantuu teoriaan, käytäntöön ja "keissiosuuteen".
Vierula on kaivanut historian kätköstä mainion Aristoteleen lausahduksen: "For things we have to learn before we can do them, we learn by doing them." (Tosin vähän jäi ihmetyttämään mistä tämä lause oikeasti on peräisin.) Mutta hyvä, tekemällä oppii, ja jos kyseessä on asia jota ei ennestään osata, tekeminen on avainasemassa. Ja uudessa (?) maailmassa kaikki on uutta, eli tekemällä on opeteltava.
Entä mistä kirjassa on perimmältään kyse? Siitä, että markkinoinnin, myynnin ja viestinnän on muututtava, samaten kuin organisaatioiden on muututtava, tekemään asioita yhdessä, organisaation strategian tasosta lähtien, toiminnan aikaansaamiseksi, joustavalla ja muuntuvalla tavalla.
Mutta ei tästä sen enempää. Kirja käteen ja lukemaan. Ja tekemään. Ei hassumpi teos - tosin hitusen pikaruokaa tämä kirja on, ei kuitenkaan häiritsevässä määrin.
47 Autopaikat ovat paljon metroa suurempi investointi
11 tuntia sitten
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti