Onko ihmisille taas kasvamassa uusi jalka? No ei, mutta kiinnostava teos Digitaalinen jalanjälki (Talentum, 2010) on tästä huolimatta. Kirjoittajat, Antti Isokangas ja Riku Vassinen, ovat selvästi kotonaan netissä, ja kertovat miten markkinointi saadaan perille kaiken kohinan keskellä, tai ainakin miten jotkut ovat siinä onnistuneet.
Teoksessa liikutaan brändi-kysymysten ääressä, mutta ei häiritsevässä määrin höttöiseen tapaan. Vaikka teoksen fokus on yritysmaailman tarpeissa hyödyntää verkkoa, puhutaan myös yksilöstä, niin ammatillisesta brändistä kuin persoonabrändistä. Nämä asiat kun menevät nykyisin enempi tai vähempi limittäin ja poikittain keskenään.
Kirjoittajat tuovat esimerkkinä esille Jeremiah Owyangin, joka palkattiin analyytikoksi Forresteriin "ennen kaikkea bloggaustensa vuoksi". Owyang omistaa sanat "web strategy" - tämän voi varmistaa Google-haulla. Kirjoittajat toteavat: "Itse asiassa Owyangin blogi oli niin tunnettu, että Forrester sai hänestä enemmän etua kuin Owyang Forresterista, joka kuitenkin on omalla alallaan yksi maailman johtavista yrityksistä. Owyangin oma ammattibrändi vain kasvoi kasvamistaan ja ohitti jopa Forresterin yritysbrändin."
Kirjoittajat viittaavat sanontaan "kunnia on annettava sille jolle kunnia kuuluu" ja kehottavat yrityksiä hyödyntämään palkkaamiaan ammattilaisia myös sosiaalisen median keskusteluissa. Haasteitakin on: "Suomessa värikkäitä persoonallisuuksia siedetään heikosti, vaikka varsinkin asiantuntijaorganisaatioissa itse henkilöt ovat yrityksen tärkeimpiä tuotteita."
No, ihan noin en menisi ihmisiä tuotteistamaan, mutta periaatetasolla olen samoilla linjoilla.
Sosiaalisesta mediasta kirjoittajat sekä toppuuttelevat että kannustavat: "... yleensähän yrityksen kannattaa olla siellä, missä ihmiset ovat. Toisaalta ihmisillä on tapana kerääntyä myös onnettomuuspaikoille." Maltti on tässäkin valttia, mutta samalla turha pelko pois.
Blogeihin liittyen kirjoittajat toteavat: "Monesti ihmiset kysyvät, mitä järkeä on jakaa omia ajatuksiaan ilmaiseksi kaikkien luettavaksi." Vastaus löytyy saman tien: "Kirjoittaminen on loistava tapa jäsentää ajatuksia ja nähdä, mitkä ideoista ovat jatkokehittelyn arvoisia. […] Nykyajan liike-elämässä ei olla ideointibisneksessä vaan ideoiden toteutusbisneksessä. Siksi ideoiden varastamistakaan ei kannata juuri murehtia. Uusia syntyy kyllä aina lisää."
Yhteenveto: Hyvä kirja, joka sisältää paljon esimerkkejä netin käytöstä markkinointiin, mutta jonkin verran tiivistämisen varaa olisi ollut.
in the northern hemisphere
8 tuntia sitten
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti