Wikipedia kertoo vuosien 2007-2009 finanssikriisistä seuraavasti: "Kriisi alkoi Yhdysvalloista, jossa syynä olivat keskuspankin pitkään ylläpitämä matala korkotaso, maksukyvyttömien asiakkaiden holtiton asuntoluototus liittovaltion painostuksesta, asuntolainoille vuonna 1997 säädetyt veroedut, rahoituslaitosten valtava riskihalukkuus ja monikymmenkertaisella velkavivulla sijoittaminen, laajaksi paisuneen johdannaiskaupan läpinäkymättömyys, pankkivalvonnan vakavat puutteet ja lainsäädännön porsaanreiät."
Mutta oliko tosiaan näin? - Vai olivatko finanssikriisin syyt todellisuudessa paljon syvemmällä? Ja vieläpä niin että vaikka "syyllisiä" on "rangaistu" niin todelliset finanssikriisiin johtaneet tekijät ovat edelleen tallella? - Ja valmiina tuottamaan lisää ongelmia!
Aiheesta löytyy syvällinen analyysi Raghuram G. Rajanin palkitusta kirjasta Fault Lines: How Hidden Fractures Still Threaten the World Economy (Princeton University Press, 2010). Rajan osoittaa, että maailmaa hätkähdyttänyt finanssikriisi ei johtunut ahneiden pankkiirien tai muutamien poliitikkojen virheistä, vaan taustalla on USA:n järjestelmässä vallitseva perustava ongelma.
Suurella osalla USA:n väestöstä ei ole mahdollisuuksia parantaa omia elinolosuhteitaan. Merkittävin tekijä tässä on koulutusjärjestelmän toimimattomuus. Peruskoulu ja lukio antavat vajavaiset valmiudet edetä koulutuksessa. Tämän lisäksi koulutuksen kustannukset ovat räjähtäneet. Edes keskiluokan ihmisillä ei ole enää varaa tarjota lapsilleen sellaista korkeakoulutason koulutusta, joka auttaisi etenemään elämässä.
Tätä ongelmaa yrittivät poliitikot peitellä avaamalla rahahanoja muuten luottokelvottomille asuntojen ostajille - ja lasku tuli yhteiskunnan maksettavaksi korkojen kera, todellakin. Ja pelottavaa on se, että päättäjät eivät ehkä edes tienneet (tai välittäneet) siitä, mitä vaikutuksia toimenpiteillä tulee olemaan.
Sen sijaan, että korjattaisiin ensisijainen ongelma (koulutusjärjestelmä) käytettiin pikakorjausta joka ajoi koko talousjärjestelmän sekasortoon. Eikä tämä ole varmaankaan viimeinen kerta kun näin tulee maailmantaloudelle tapahtumaan...
41 Joukkoliikenteen optimaalinen hinnoittelu
7 tuntia sitten
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti