Anja Alasilta on kirjoittanut mainion oppaan "firman blogeista", otsikkona Blogi tulee töihin (Infor, 2009). Vaikka aikaa kirjan ilmestymisestä on jo hitusen vierähtänyt, ei perusasia siitä juuri ole muuttunut. Ja vaikka jotkut väittävät blogien jo olevan edellispäivän tekniikkaa, ei niiden mahdollisuuksia kannata vähätellä. Toinen juttu on sitten se, että hyvän firmablogin luominen ei ole ihan helppo juttu.
Alasilta noudattaa omia oppejaan, ja koko kirja on ikään kuin blogimainen - ja tekstit onkin kirjoitettu ensin blogeihin ja sitten vasta editoitu kirjaksi. Tee itse niin kuin opetat toisille...
Kirjassa on jonkin verran toistoa, esimerkiksi siinä miten blogia yritetään määritellä, lainaten määrittelyjä eri lähteistä. No, tämän jälkeen teksti alkaa olla jo kiinnostavampaa, ja monia hyviä oivalluksia tulee vastaan. Sivun 100 tietämillä päästään kunnolla asiaan, ja myös konkretiaan, kun puhutaan erilaisista bloggaustyökaluista.
Tämäkään asia ei ole itsestään selvä: "Firmablogien yhtenä ongelmana ovat karvalakkimalliset työkalut, jotka on ympätty verkkopalvelun julkaisujärjestelmään. [...] Ne eivät tarjoa yhtä monipuolista tarttumapintaa lukijoihin ja muihin blogeihin kuin maailmanmenestykseen yltäneet tekniset alustat."
Tästä on itselläni kokemuksia. Alun perin aloitin bloggauksen Radio Userland -ohjelmistolla, joka oli monipuolinen mutta teknisesti jonkin verran haastava ratkaisu. Sittemmin on tullut parempia vaihtoehtoja, kuten TypePad ja WordPress, ja nyttemmin Radio Userland onkin jo ajettu alas blogialustana.
Olen tämän jälkeen käyttänyt Bloggeria lähinnä sen ilmaisuuden ja Google-integraation vuoksi, ja töissä intran blogissa Sharepoint-pohjaista alustaratkaisua. Tässä on pakko sanoa, että merkittävä osa bloggaamista on mahdollisuus helposti kytkeytyä muiden blogeihin ja toisaalta saada palautetta muista blogeista, ja Blogger on tässä huomattavasti edellä Sharepoint-järjestelmää.
Tosin Bloggeristakin puuttuu kaikkein edistyksellisimpiä piirteitä, mm. automaattinen toisten blogien viittauksien tuominen esiin blogikommentteina. Kommenteista vielä se, että kommenttien hallinnointi on yksi osa blogien toimintaa, ja sen pitää toimia mahdollisimman vähällä vaivalla kuitenkin niin että bloginpitäjällä on täysi kontrolli määrittää esimerkiksi anonyymien kommenttien käsittelytapa.
Toinen bloggaajaa kiinnostava asia on tieto siitä, kuinka paljon blogia luetaan ja mistä lukijat tulevat. Tässä Googlen työkalut (analytics) ovat aivan erinomaisia, tietoa riittää vaikka kuinka vaativiin tarpeisiin. Ja jälleen kerran Sharepoint jää lehdellä soittelemaan. Voi tosin olla, että Sharepointillakin voidaan toteuttaa edistyksellisiä blogialustoja, en vain ole sellaista missään nähnyt.
Mutta palataan firmablogeihin. Näin evästää Alasilta: "Jos tahdot saada hyviä kirjoittajia bloggaamaan, esitä heille mahdollisimmat uskottavat takeet vakaasti ja helposti omaksuttavasta julkaisutekniikasta ja pysy sanojesi takana."
Firmablogiin liittyy myös aiempien töiden rationalisointi: "Bloggaukselle on järjestettävä aikaa karsimalla vanhoja kirjoitus- ja muita töitä. Aikaa ei vapauteta, ellei vakuututa siitä, että blogi on parempi tapa hoitaa jokin tärkeä tehtävä."
Helppoa firmablogin perustaminen ei ole. Mutta se voi kannattaa, kun se tehdään harkiten ja siihen keskittyen, muita asioita karsien. Jos perustetaan blogi, mitä muita asioita karsitaan pois esimerkiksi firman www-sivuilta?
Alasilta esittää mainion kehämäisen prosessin bloggauksesta: kerää aiheita ja aineistoa, valmistele uutta kirjoitusta, kirjoita ensimmäinen versio, tarkista ja viimeistele, julkaise, seuraa, keskustele, ... Näin juuri!
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti