Suomessa on jo melkoisen aikaa hehkutettu peliteollisuuden merkityksestä, mutta mitä tämä peliteollisuus oikein on? Miha Rinne on tehnyt aiheesta sarjakuvaromaanin, joka ilmiselvästi pohjautuu pitkään omakohtaiseen kokemukseen alasta, siitä miten se alkoi pienestä nyrkkipajatouhusta ja lopulta muuttui teolliseksi tuotannoksi: Matkailua pelialalla (Lehmäoja, 2013; ISBN 978-952-67813-3-4).
Sarjakuva pohjautuu tekijän blogiin, mutta en olisi teosta löytänyt ellei se olisi ollut tarjolla kirjaston sarjakuvahyllyssä. Sivuja kirjassa on 235, ja aikamoisen kaaren peliteollisuudesta se piirtää.
Kirjassa esiintyvillä hahmoilla voi kuvitella olevan vastineita todellisuudessa, mutta peliteollisuudesta huonommin perillä oleva ei voi kuin ihmetellä hahmojen nyrjähtäneisyyttä. Näissä käsissä on alan tulevaisuus...
Tässä vielä ote teoksen esittelytekstistä:
Fiktiivinen tarina pelialan kokemuksista. Se perustuu kulttisuosiota saaneeseen blogisarjakuvaan, joka ilmestyi viisi vuotta, ennen kuin se laajennettiin yli 200-sivuiseksi tarinaksi fanien panostuksella joukkorahoituskampanjan avustamana. Kun kaksi nuorta opiskelijaa saavat tilaisuuden tehdä dokumenttia pelialasta 15 vuoden ajan, he tarttuvat siihen hetkeäkään epäröimättä. Alkaa pitkä matka kohti peliteollisuuden syövereitä, jonka aikana he tutustuvat suomessa ja ulkomailla toinen toistaan oudompiin hahmoihin. Heidän odysseiainsa muuttaa pysyvästi heidän käsityksensä pelialasta, ja siinä työskentelevistä ihmisistä, sekä myös heidän elämänsä siinä sivussa.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti