Netissä käydään taistelua silmäpareista. Otsikon nikkaroinnin taito ratkaisee lukijamäärissä.
Nettiuutisia julkaiseva toimittaja ihmetteli, miksi jokin juttu saa Amppareissa 16 000 klikkausta ja toinen hädin tuskin parikymmentä. Kiinnostavuus voi olla kiinni yksittäisestä sanasta otsikossa.
Mutta onko reseptiä siihen, miten saada tuhansia klikkauksia? Pitäisikö otsikon kirjoittamiseen käyttää yhtä paljon aikaa kuin tekstin viimeistelyyn?
Lukijaa kiinnostaa aihe, joka tarjoaa vastauksia turvallisuuden, yhteenkuuluvuuden ja arvonannon tarpeisiin.
Selitystä voi etsiä Maslowin tarvehierarkiasta. Ihmisen tarpeiden sanotaan alkavan fysiologisista tarpeista ja päätyvän itsensä toteuttamisen tarpeeseen. Kun alempi taso on täytetty, voidaan siirtyä seuraavalle.
Kuitenkaan moni suosittu otsikko ei selity tarvehierarkialla. Mitä tarvetta täytti aihe "Tutkimus väittää: Sibelius oli natsi"? Entä "Testosteroni lisää reilua peliä"? Kummatkin aiheet olivat tiedeuutisten suosikkeja Amppareissa.
Veljekset Chip ja Dan Heath valottavat ideoiden kiinnostavuutta teoksessaan "Made to Stick". Kirjan periaatteet pätevät niin markkinoinnissa kuin jutun otsikoinnissakin.
Heathien mukaan idean suosio selittyy lähes aina jollakin seuraavista tekijöistä: yksinkertaisuus, yllättävyys, konkreettisuus, uskottavuus, tunteisiin vetoavuus, tarinankerronta.
Suosituksi nousi Ampparin tiedejuttujen puolella aihe "Valtava pimeän aineen pilvi on törmäämässä Linnunrataan" (7859 klikkausta). Otsikossa oli yllättävyyttä, konkreettisuutta ja tarinaa. Siitä halusi tietää enemmän.
Vastaesimerkki oli urheilu-uutinen "Nieminen jatkoon Salzburgissa" (tätä kirjoittaessa nolla klikkausta). Otsikko paljasti kaiken eikä houkutellut lukemaan enempää.
Heathien mukaan mysteerin esittäminen tepsii aina. Esitä kysymys joka houkuttelee lukemaan: "Miksi polkupyörällä ajamista ei koskaan unohda?" (4554 klikkausta). Tässä on yksinkertaisuutta, yllättävyyttä, konkreettisuutta ja ennen kaikkea kiehtova kysymys.
Tietenkin voi tehdä niinkin, että et lopulta paljastakaan koko vastausta. Lukija jää odottamaan jatkoa.
Mutta lieneekö menestysreseptiä lopultakaan olemassa? Muistaakseni se oli Ray Charles joka totesi: "Yksikään piru parka koko maailmassa ei tiedä mistä tulee hitti."
call it madness
5 tuntia sitten
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti