En nykyisin altistu mainoksille läheskään niin paljon kuin vielä pari vuotta sitten. Siitä lähtien kun lopetin Hesarin tilauksen ja laitoin postilaatikkoon mainoskiellon olen säästynyt isolta määrältä mainospostia. Nettimaailmassa taas mainokset saa tehokkaasti piiloon Firefoxissa Adblock Plus -ohjelmistolla.
Mutta Spotify on tuonut taas mainoksia kuuluville. Maksamalla kuukausimaksun pääsisi niistä eroon, mutta tähän asti olen tyytynyt ilmaisversioon.
Spotify on kyllä varsin mainio peli, ihan kuin maailman isoin iTunes-kokoelma olisi avattu kenen tahansa selattavaksi ja kuunneltavaksi. Melkein liian hyvää ollakseen totta.
Periaatteessa jotain joutuu maksamaan: tililtä napsahtavan kuukausimaksun tai melko ärsyttävien mainosten katselun ja kuuntelun.
Miten tehokkaita Spotifyn mainokset mahtavat olla? Aika paljon niitä jo kuitenkin alkaa olla, muutaman kappaleen välein, yhä enemmän suomenkielisiä eikä pelkästään "Jonathan from Spotify". Ilmeisesti mainosmyynti toimii, mainostajia on teleoperaattoreista nettikauppoihin ja lääkefirmoihin.
Voisiko Spotify olla isompi menestystarina kuin ensi näkemältä uskoisikaan? Jos niin on, menestys riippuu siitä kuinka hyvin äänimainokset purevat ja kuinka hyvin Spotify saa mainokset kohdistettua kuuntelijoille.
Spotifyn kuuntelijoiden musiikkimaku ja maantieteellinen sijainti voisi olla avain täsmämainontaan, samalla tavalla kuin Google tarjoilee hakutulosten ohjeen aiheeseen sopivia mainoksia.
Ja entä sitten kun Spotify toimii kännyköissä? Voisiko Spotifyn tarjoamista mainoksista tulla aikaan ja paikaan sidottuja, tyyliin: "Hei, tässä Jaska Jaskan grillistä hei, anteeksi että keskeytän kuuntelemisen mutta pistäydypä kulman takana maistamassa uutta chilipekonihodaria, maistuu hyvältä pakkaskelilläkin."
No, ehkä tässä vielä jossain vaiheessa käy niin että jätän Spotifyn kuuntelemisen ja palaan iTunesin pariin. Ihan tarpeeksi musiikkia on tullut vuosien mittaan hankittua sinnekin.
Mutta mutta... Ainakin tällä hetkellä Spotify on kyllä lyömätön. Tv:stä tulleen Egotrippi-konsertin innostamana kaivoin esiin Egotripin tuotannon Spotifysta ja ei kun kuuntelemaan, hitti toisensa perään. Melkoisen mukavaa.
Mutta sitten iski pieni katumus ja niinpä menin ja ostin iTunesista yhden Egotripin levyn. Milloinhan viimeksi olen jotain musiikkia ostanut? No, nyt sen kuitenkin tein. Mutta heti perään mietin, tuleeko tuota iTunesiin ladattua levyä nyt kuitenkaan kuunneltua.
Ehkä - siinä vaiheessa kun Spotifyn mainokset alkavat tosissaan ärsyttää. Jollain tavalla musiikista on maksettava, loppujen lopuksi.
a compassionate ear
18 tuntia sitten
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti