Koulukiusaamiseen on puututtu. Voitaisiinko sama tehdä työpaikoilla?
Euroopan Rikoksentorjuntaneuvosto palkitsi 9.12. suomalaisen KiVa Koulu -nettipelin. Turun yliopistossa kehitetty peli on vähentänyt kiusaamista peruskouluissa kaikilla vuosiluokilla. Nettipeliä voi käyttää tätä nykyä 300 000 koulujen oppilasta.
Tyttäreni opettaja kertoi koko luokan innostuneen KiVa Koulu -pelistä. Niinpä annoin kotikoneella oikeudet päästä nettiosoitteeseen www.kivakoulu.fi. (Pelin käyttö edellyttää koulusta saatavia tunnuksia.) Tyttäreni pomppi innoissaan tuskin malttaen odottaa, että pääsee näyttämään miltä peli näyttää.
Nettipeli on toteutettu Turun yliopiston psykologian laitoksen ja Oppimistutkimuksen keskuksen yhteistyönä. Kyseessä on kysymys-vastaus -muotoon puettu roolipeli, jossa käydään läpi koulun arkipäivän tilanteita ja niihen liittyviä valintoja, esimerkiksi sitä jätetäänkö joku oppilas yksikseen vai pitäisikö hänet ottaa mukaan touhuihin.
Nettipeli on hieno juttu ja erinomaista maineen parannusta Suomelle. Lisää tällaista!
Samalla tulee mieleen, olisiko mahdollista saada konseptia toimimaan aikuisten maailmassa? Entiset koulukiusaajat (ja ehkä kiusatutkin) kun saattavat olla nykyisiä työpaikkakiusaajia.
Hyvä johdatus työpaikkakiusaamisen ytimeen on kirja "Poikkeus säännöstä". Kirjoittaja Christian Jungersen on melkoinen taituri. Lähes 700-sivuinen järkäle oli vuoden romaani Tanskassa 2004.
Kirja kertoo fiktiivisen Tanskan kansanmurhien tiedotuskeskuksen (TKTK) toiminnasta, joka päälle päin näyttää ylevältä ja humanistiselta. Mutta kaikki pelkäävät sekä henkensä että työpaikkansa puolesta.
Kirja tietysti liioittelee. Silti panee miettimään, miten helppoa on asettua kirjan kuvaamien ihmisten nahkoihin ja ymmärtää heidän toimensa sisältä päin. Meissä itse kussakin asuu pieni narsisti, vastuun pakoilija ja psykopaatti.
Jungersen on lukenut perusteellisesti työpaikkojen psykologiaa koskevaa kirjallisuutta ja kääntänyt kaiken päälaelleen. Teos on demonstraatio filosofi Martin Buberin esittämistä käsitteistä "Minä-Sinä" ja "Minä-Se". Kyse on siitä, miten ihminen suhtautuu maailmaan: näemmekö toiset ihmiset ihmisinä vai objekteina.
Buberin mukaan ihmisyys (ja minuus) voi syntyä vain "Minä-Sinä" suhteen kautta. Ajatusmalli "Minä-Se" puolestaan tuottaa konflikteja ja ristiriitoja muiden ihmisten esineellistämisen takia.
Ongelmana on se, että emme itse tajua mitä teemme ja miten vahingoitamme toisia. Voimme jopa ajatella että teemme hyvää samalla kun syyllistymme kauheuksiin.
KiVa Koulu -nettipeli on nerokas. Se tuo luontevalla tavalla näkyväksi arkipäivän sinänsä pienten tekojen pahat vaikutukset. Kumpa sama kyettäisiin tekemään myös työpaikkojen maailmassa.
a compassionate ear
16 tuntia sitten
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti